måndag 9 november 2009

Ockelbo T16 I (i som i inombord)

Den är söt, tyckte Cattis. Och javisst det är de! Den 40 år gamla glasfiberklassikern T16. Inombordaren är en Volvo B18-motor, med ett Penta 100-drev. Fast tank, och det osar lite bensin när man sticker ner nosen i motorrummet. Och mycket riktigt, när man vrider på tändningen startar en motorrumsfläkt, som ska gå ett tag innan man startar, för att vädra ut explosiva gaser. Urk, det problemet fanns aldrig med dieselmotorn i Juni.

Har slipat och sprayat drevet inför vintern, med Pentas originalfärg för drev (198 kr burken). Båten får precis plats under skärmtaket jag byggde för Ryds 478GT, perfekt. Ska ta in batteriet, och slå en pressening runt, eller över snarare, för att spara kapellet i vinter. Gissar att motorn behöver en rejäl justering i vår, dubbelförgasare är ingen jättehit. Ska bli mycket spännande att sjösätta och prova den i vår. Skrovet har ett dokumenterat bra rykte, bra kvalite, stabilt och lättplanande.

Ett monokromt Eagle-lod är enda x-utrustningen, men det duger för att ha koll på grynnorna. Targabågen som står och väntar skulle passa precis på T16. Men det är att våldföra sig på originalet. Ska värma bort de fula dekalerna och sätta på nya gjutna Ockelbomärken, och med lite rengöring och polering blir det en pärla, utvändigt. Klädsel på stolar och soffa måste renoveras, tejp eller nytt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar